Historie společnosti

Moderní vydavatelství s tradicí

Vydavatelství Mladá fronta je moderní vydavatelství s jednasedmdesátiletou tradicí. Nežije však ze vzpomínky na minulost, ale naopak ze současných výsledků.

Vydavatelství Mladá fronta se zrodilo ještě na barikádách. V pražských ulicích se bojovalo, když dopoledne 9. května 1945 vyběhly z tiskárny v Panské ulici číslo 8 skupiny kamelotů a vyvolávaly: Mladá fronta právě vyšla! Tak vypadaly první hodiny, kdy se začala rodit nová značka, která měla na mnoho desetiletí ovlivnit několik generací především mladých lidí. Deník byl počátkem nejen desítky časopiseckých projektů, ale také tisíců knižních titulů, které si našly cestu do českých domácností. Plán založit velké vydavatelství Mladá fronta, jež by kromě deníku vydávalo i zajímavé časopisy a populární knihy, vznikl tedy na sklonku druhé světové války.

Počítalo se tehdy s tím, že bude vytvořena literární revue Generace, soustřeďující objektivně všechny proudy mladé kultury. Pod názvem Středoškolák byl obnoven někdejší Studentský časopis, do něhož před válkou psali nejvýznamnější autoři mladé generace. S Jaroslavem Foglarem se tehdy vydavatelství Mladá fronta dohodlo, že bude pod jeho redakčním dohledem vydávat časopis Junáci vpřed s Rychlými šípy a že bude nakladatelem jeho knih. Ke startu byl připraven i týdeník My 45.

Rok 1945 byl ve vydavatelství Mladá fronta plný novinek a zvratů, objevilo se hned několik významných časopisů, které reagovaly na změny v celé poválečné společnosti. I když bylo vydavatelství Mladá fronta převážně orientované na mladou generaci, už od počátku oslovilo svou nabídkou širokou skupinu čtenářů. Kromě zmíněných časopisů Generace, Středoškolák a týdeníku My 45 se na trhu objevil časopis, který dokázal přežít všechny režimy a do dnešního dne je obrovskou hvězdou mezi časopisy pro děti – Mateřídouška.

Vydavatelství Mladá fronta ale bylo velice úspěšné i v produkci knih. Za množstvím zdařilých knižních projektů byly velice výrazné osobnosti výtvarníků, kteří ve vydavatelství působili. Kromě jiných například Petr Parléř, Václav Sivko, jenž byl u zrodu řady nových edic vydavatelství, nebo Jiří Svoboda – grafik spojený s deníkem Mladá fronta známý svými originálními dřevoryty.

Do konce roku 1950 se ve vydavatelství Mladá fronta podařilo „rozjet“ více než sedmnáct nových časopiseckých projektů. Za zmínku stojí legendární Vpřed (začal vycházet v roce 1947), populární Mladý technik (v roce 1954 se přerodil ve Vědu a techniku mládeži, později ve VTM Science), populárně-naučný Člověk a příroda nebo velice úspěšný Ohníček s řadou legendárních komiksů (Sek a Zula a Barbánek).

Po roce 1951 se objevilo velké množství časopisů s „pionýry“ v názvu, ale i mezi cílenou propagandou vznikaly zajímavé projekty, jako třeba ABC mladých techniků a přírodovědců (založeno v roce 1957), společenský týdeník Mladý svět (první číslo vyšlo v roce 1959), dětské Sluníčko (vychází od roku 1968), Sedmička (první číslo v roce 1968, později se přejmenovala na Sedmičku pionýrů) nebo časopis Skaut Junák. Uvedení Mladého světa na trh jednoznačně předznamenalo trend a snahu vydavatelství rozšířit své portfolio časopisů o silný týdeník, který nebude určen jen dětem a mládeži. Časopis se ve vydavatelství v průběhu let stal jedním z nejpopulárnějších na trhu a věta „Už jsi čet’ Mladý svět“ se dostala do povědomí nejen mladých. Vydavatelství Mladá fronta se přiřadilo k největším předlistopadovým producentům časopisů na českém trhu. V době největší slávy dosahoval tištěný náklad jednotlivých populárních časopisů hranice půl milionu.

Dne 9. května 1945 se objevilo na barikádách první číslo deníku Mladá fronta, dne 9. května 2005 vyšla básnická sbírka Brzy, jazyk, nazývat, Ruzyně. K oběma datům musíme přiřadit jedno jméno – básníka a novináře Jaromíra Hořce. V roce 1945 byl Jaromír Hořec jedním z pěti hlavních iniciátorů vzniku vydavatelství Mladá fronta – společnosti, která měla v plánu vytvoření prvního poválečného svobodného deníku, rozjezd generačních časopisů a také vydávání knih. Jaromír Hořec byl v roce 1945 určitě nejmladším šéfredaktorem deníku a zároveň prvním ředitelem vydavatelství. V roce 2005 se vyzrálý básník ve své sbírce ohlíží za jednou etapou života, kdy byl v roce 1981 za takzvanou protistátní činnost uvězněn.

Asi si už nikdo nepamatuje, co „zakladatelé“ původně zamýšleli a jak dlouhé trvání vydavatelství plánovali, ale podařilo se jim vytvořit značku, která se stala legendou. Tradiční stylizované MF v červeném poli je pro mnoho generací čtenářskou jistotou, že časopis nebo kniha s tímto logem přinesou zábavu či poučení. Vydavatelství Mladá fronta bylo po celé své působení místem, kde se setkávaly významné osobnosti žurnalistiky i výtvarného umění. Už od prvních chvil na českém tiskovém trhu se pevně usadilo na špičce a zůstalo na ní až do současnosti.

Vydavatelství Mladá fronta se může pochlubit legendárními jmény z několika knižních redaktorských generací – za zmínku určitě stojí Karel Šiktanc, Ivan Diviš, Jiří Navrátil, Jaroslav Veis, Zdeněk Štorch, Petr Kostka či Jan Halada. V letech poznamenaných společenskými výkyvy vycházely rovněž knihy zajímavé a čtenáři obdivované. Patřila k nim encyklopedie Vesmír, jejímiž autory byli Jiří Grygar, Zdeněk Horský a Pavel Mayer.

Silná a tradiční značka nezahynula ani v prudkých změnách listopadové revoluce roku 1989, kdy došlo ke zbrklému protiprávnímu odtržení několika klíčových projektů. Vydavatelství Mladá fronta znovu zaujalo svou pevnou pozici a u čtenářů si tradičními i novými projekty získalo důvěru. Mohlo přitom navázat na silnou tradici a v jejím duchu pokračovat v úspěšné práci.

Součástí vydavatelského domu byly knižní tituly, jejichž tematika se v průběhu let měnila a vyvíjela v závislosti na politických událostech i vkusu a poptávce čtenářů. V minulosti bychom napočítali přes sto edičních řad. Mezi nejrozšířenější patřila edice Máj (jejím prvním ročníkem byla léta 1961 až 1962), která fungovala na principu čtenářského klubu a zahrnovala českou i světovou tvorbu – klasickou i soudobou beletrii a poezii stejně jako populárně-naučnou literaturu.

Vydavatelství Mladá fronta v novém miléniu vydávalo ekonomický deník E15, společenské tituly pro ženy (Moje psychologie, Maminka, Betynka, F.O.O.D., Dieta, Moje zdraví), tituly pro muže (ForMen, Computer, Lidé a Země, Bydlení Stavby Reality) a časopisy pro děti (Sluníčko, Mateřídouška). Divize Online provozovala například zpravodajský web E15.cz, ženské weby (Dáma.cz, Recepty.cz, Maminka.cz), mužské weby (Živě.cz, MobilMania.cz, AutoRevue.cz) a cestovatelský portál Orbion.cz. Od roku 2011 vydavatelství Mladá fronta jako první nabízelo elektronické tituly a mobilní tituly pro iPad a Kindle.

14. dubna 2016 vydavatelství Mladá fronta uzavřelo s nástupnickou společností Serafico investment, s. r. o., smlouvu o prodeji části portfolia. „Dlouhodobě je na českém mediálním trhu znatelné, že je nutné se profilovat. Vydavatelství Mladá fronta se tak do budoucna bude orientovat na aktivity související především s ekonomickým týdeníkem Euro a novým portálem Euro.cz. Uvedené ekonomické tituly budou doplňovat a rozvíjet další nové produkty, projekty a odborně a společensky zaměřené eventy vznikající pod značkou Euro, kde máme jedinečné know-how,“ řekl David Hurta, generální ředitel vydavatelství Mladá fronta.

Vydavatelství Mladá fronta přichází s novou organizační strukturou a produktovým portfoliem. Vlajkovou lodí je týdeník Euro, jeden z nejprestižnějších ekonomických magazínů v České republice. Ekonomický týdeník Euro je nejprodávanějším titulem soustředěným na byznys a byznysmeny. Tištěný titul má také aplikace pro mobily i tablety (určené pro iOS a Android), které umožní využívat produkt Euro Čtení na víkend. Jako samostatná příloha týdeníku Euro vychází vždy v létě gastronomický průvodce Euro Top restaurace, na podzim pak ročenky Euro Top miliardáři a Euro Top advokáti a další přílohy a speciály.

Jeden z nejkvalitnějších nových zpravodajských portálů Euro.cz přináší informace z českého a světového byznysu, ekonomiky a politiky s kompletním servisem. Multimediální on-line pořad Euro TV má formu moderované debaty, v níž dostávají prostor otázky z oblasti dění v byznysu, ekonomice, průmyslu, energetice, financích, ale i společenského dění. Délka pořadu je 20 až 30 minut a vždy s novým obsahem bude nasazen minimálně třikrát do týdne. Na webu Euro.cz jsou umísťovány i tematické videoreportáže.

Informační služba a newsletter Euro24 je denní nezávislé a komplexní elektronické zpravodajství převážně ze světa českého a zahraničního byznysu, ekonomiky a politiky.

Pod značkou týdeníku Euro se realizují také pravidelné odborné projekty Euro Setkání. Odborné i společenské akce Euro Setkání zahrnují Euro Business Breakfast, Euro Business Club, Euro Konference, Euro Regional, Euro pro export/Euro Regional pro export. Všechny akce návštěvníkům umožňují osobně potkávat odborníky a potenciální obchodní partnery z oblasti byznysu, politiky a ekonomiky.

Vydavatelství Mladá fronta provozuje také odborný web Finance.cz/Finance.sk a dalších deset specializovaných webů. Například web ZDN.cz je zaměřen na zpravodajství ze zdravotnictví a medicíny, weby Letenkylevně.cz a CoChceš.cz jsou slevové portály a fanouškům sportu, videoher a televizních seriálů jsou věnovány webové stránky NaSvah.cz, Wot.cz a Edna.cz. Poslední uvedený získal v roce 2015 v kategorii Zájmové weby Křišťálovou lupu.

V roce 2010 byla založena divize Medical Services, která nabízí kvalitní komplexní servis ve zdravotnictví, a to za oboustranné spolupráce s tradičními a významnými zdravotnickými tituly z portfolia vydavatelství Mladá fronta. Divizi Medical Services tvoří kombinace tří hlavních produktů, a to širokého portfolia odborných časopisů, odborných knih pro lékaře a odborných akcí a eventů. Spojení těchto aktivit je významnou konkurenční výhodou vydavatelství Mladá fronta.

Tradiční divize Knihy na trh ročně uvede až 250 knižních novinek a dotisků úspěšných titulů a pořádá až 150 akcí. Divize Knihy provozuje jedno z největších internetových knihkupectví u nás Kniha.cz.

Divize Klientské tituly nabízí komplexní výrobu klientských časopisů.

Vydavatelství Mladá fronta je dynamickou společností, která má před sebou velké realizační plány.

Mf, Mladá fronta
Přejít na hlavní navigaci Přejít na obsah
Dialog
X